elinrosen

Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Elin Rosén - 14 februari 2012 09:53

Idag blir det en rolig alla hjärtans dag, jag ska iväg på träning ikväll kl 7 och Andreas jobbar till minst kl 6, det innebär att vi ses efter kl 21 ikväll.. Woho!


Idag sitter jag och vaktar telefonen, jag hatar att vänta!!! Snälla låt det vara ett positivt besked!!!


Igår var jag hemma hos farmor och farfar en stund, och fick en liten pratstund med farmor..:) Vi pratade lite om släktingar, på deras tid var det ju inget ovanligt att man födde 8 barn liksom, farfar och dom var 8 st bröder, tänk att föda 8 st söner!! Nu är dom bara 2 st kvar i livet tyvärr.. Men så berättade farmor att hennes mormor, födde 18 barn!! Fattar ni, 18 barn?!?!?! Där var bara 11 som senare levde hela livet, några var dödfödda och några dog när dom var små.. Och på den tiden fanns det ju inga bekvämligheter som idag att man födde på sjukhus och hade smärtstillande och grejer, men seriöst, 18 förlossningar?!?! Herregud säger jag bara..

Farmor berättade också att när hon skulle föda pappa, den 9 juli 1959, så åkte farfar till sjukhuset och lämnade farmor vid 7 på morgonen, och sen fick han inte stanna, utan han fick ta farmors kläder och köra till jobbet, sen föddes pappa vid 12 på dagen.. När farmor och farfar var unga och skulle ut och dansa, ja då fick man cykla till "dansebanan" och sen cykla hem när man skulle hem också..

Jag är väldigt fascinerad över hur det var förr i tiden, och ibland önskade jag att jag hade levt på den tiden istället..


Jag tänkte lite i morse på det där som Reinfeldt sa att man ska få jobba till man är 75 om man kan.. Min farmor och farfar började jobba när dom var 14 år gamla, då slutade dom gå i skolan och började jobba istället.. Min pappa börjde jobba när han var 16 år gammal också, jag tror att det är få ungdomar som växer upp nu som börjar jobba när dom är 14-16 år gamla, många kanske vill, men det är svårt att få jobb som ung idag, och då innebär det ju att man kommer in i arbetslivet senare, och då orkar man kanske jobba tills man är 75 senare..

Men ja, samtidigt så vet jag inte, jag är lite kluven!

Jag var 12 år gammal första gången jag jobbade på sommaren, jag låg och lukade ogräs två-tre år i rad på sommaren..


Fille i mosters nya brillor..:)

 

Dansa kan han också..:)

 

Klockan 7 på morgonen ville Fille inte vara med på bild..

 

Men en stund senare gick det bra..:)

 

På väg hem från Gammelmormor i Småland, trött som tusan!

 

Såhär ser det allt som oftast ut hemma hos oss..

 

Och såhär..

 

Eller varför inte såhär?

 

Och så kan vi avsluta med lilla Sam som alltid kan få en på gott humör..:)

 


xoxo,

Elin

Ovido - Quiz & Flashcards